Hitta kabelbrottet för robotgräsklippare

Felsökning av kabelbrott

Äntligen vår. Ut med ute möblerna. Se grannarna för första gången sedan kallgraderna kom och sätta igång robotgräsklipparen.

Men då händer det. Ingen slingsignal eller ingen signal. Vad är det?

Mest troligt är det att Parameterkabeln till roboten gått av under vintern. Utan att tänka på det kan man ha skottat snö, påtat i något grönsaksland eller annat när man har möjlighet att klippa av kabeln.

I Sverige är ju roboten avstängd i ett halvt år så risken finns att man lyckats utan att komma ihåg det.

Vad gör man då för att få sin lilla vän att fungera igen? Man kan maila eller ringa serviceverkstaden så löser sig problemet av sig själv. Man kan även få hyra kabelfelsletare på axelkarlssons Elonkarlstad.

Men sedan kan ju alltid vara kul att fixa lite på egen hand.

Det första är att verifiera att det verkligen är ett kabelbrott och inget annat.

På stiga, Wiper, Ambrogio och Tech line är ett rött fast sken i sändaren som sitter i boet oftast en säker signal på att kabeln är av. Blinkar den rött så är kabeln hel.

Är det en äldre robot av ovan märke (2014 och före med inte digital kanal) så lyser signalen grön med fast sken. I det äldre fallet lyser den rött när robot är i boet och blinkar rött när kabeln är hel och roboten är ute och klipper.

Har man en Gardena, Husqvarna som är byggda på samma ställe så är grönt fast sken man ska hoppas på då är kabeln hel.

Blinkar den grönt däremot så har man ett avbrott. Lampan kan även blinka rött då är antennen i boet skadad. Lyser den helt rött så bör man kontakta service för då är det fel i kretskortet i boet.

Det bästa sättet att hitta brottet är att börja med att tänka till. Har jag påtat i grönsakslandet eller varit och grävt på något ställe. Mest logiskt är brottet där.

Steg 2 lokalisera felet

Steg 2 om man inte kommer ihåg det första steget är att dra en kabel från boet till hälften av tomten. Lyfta kabeln där och koppla ihop den med boet.

Den nya testkabeln kan man såklart dra över jorden och kortaste vägen till mitten. Man behöver inte heller sätt ihop kabeln med skarvdon utan kala och tvinna bara ihop kablarna under felsökningen.

Fungerar nu roboten på det halva området så är felet inte på den sidan. Kanske lätt kan man byta kablarna till andra sidan boet och testa där. Nu har man 50% bättre chans att hitta felet.

Gå sedan ner till hälften igen och testa där och kom lite närmare felet. Är det flera fel så rekommenderas att tänka till på att lägga en ny kabel helt på området. Till exempel om någon plockat maskrosor men maskrosplockare lite ovarsamt.

Steg 3 Lagning

Säg att man nu hittat felet hur skarvar man bäst.

Bästa sättet är att använda sig av en specifik robotskarv så att inte skarven läker ut signal och man får fel igen längre fram.

Robotskarven är vattentät och gjord för att ligga i mark.

Använd 2 skarv och skarva först på en längre kabel så man får över lite där man tänkte göra den riktiga skarven.

Detta för att inte kabeln ska vara sträckt in i skarven så den kan glida isär av markrörelser. Har man lite extra kabel så gör man en vanlig knut på kabeln.

Klipper av ändarna på kabeln så de blir lika långa och sätter på skarven. Viktigt att man trycker den bli delen i skarven ända ner.

Helst med ett pressverktyg som till exempel en polygrip. Gör man inte det så finns risken att skarven blir glapp och det kan bli riktigt svårt att hitta felet när det uppkommer.

Glöm inte att gräva ner kablarna när ni skarvat klart med överflödet och skarven utåt robotbanan.

Lycka till i trädgården och trevlig sommar.

Välkommen till Elon Gräsdalen

Välkommen till Elon Axel Karlssons i Karlstad, troligen Sveriges trevligaste Elon-butik. Du hittar vår butik på Gräsdalen, bredvid köpområdet Bergvik. Affären är 800 kvadratmeter stor och rymmer en stor och fin utställning med det senaste inom vitvaror, småel, kök, robotgräsklippare, luftvärmepumpar och element.

Vi har ett eget lager i vår butik, men skulle din produkt vara slut så kan vi snabbt få in en ny från vårt centrallager i Örebro. Vi erbjuder även installation på alla våra varor och produkter, så vi ser så klart även till att du får din produkt hemkörd. Vi tar även med din gamla produkt och ser till att den lämnas in till återvinning.

Läs mer om butiken